درحال بارگذاری...

انواع گیاهان دارویی (۱)

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

انواع گیاهان دارویی (۱)


انواع گیاهان دارویی (۱)

به چه گیاهانی گیاه دارویی گفته می‌شود؟ گیاه دارویی گیاهی است که یک یا برخی اندام‌‌های آن مانند ساقه، برگ، گل، ریشه و… دارای خواص دارویی باشد. برای مثال، پوست ساقه گیاه دارچین، دارای خاصیت درمانی است.


این قسمت‌های دارویی، حاوی مواد فعال بیولوژیکی (مواد موثر) هستند که بر  پیکر موجودات زنده اعم از انسان یا حیوان، اثرات فیزیولوزیکی دارند.

 

ریشه انجدان رومی و یا گل‌های بابونه هم نمونه‌های دیگری هستند که اثرات درمانی دارند. کمتر دیده شده که تمام قسمت‌های یک گیاه دارای خواص درمانی باشد، ولی در این مورد هم می‌توان سرخارگل را نام برد.

 

جالب است بدانید که گاهی قسمت‌های مختلف گیاهان دارویی، کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال گل‌های درخت نمدار آرام‌بخش هستند در حالی که برگ‌های این درخت، خاصیت ملین دارند.

به علاوه از برخی گیاهان دارویی مانند زنجبیل و عناب در مصارف غذایی هم استفاده می‌شود. ذکر این نکته هم لازم است که گاهی اطلاق نام گیاهان دارویی فقط درباره قسمت دارویی مورد استفاده به‌ کار برده می‌شود.  جالب است بدانید پوست برخی میوه‌ها از جمله پوست انار هم می‌تواند خاصیت دارویی داشته باشد. 

محبوب‌ترین گیاهان دارویی در ایران و جهان

گیاهان دارویی لیست طویلی دارند، اما حتما قبول دارید که بعضی از آن‌ها مثل زنجبیل یا بابونه، شناخته شده‌تر هستند. این گیاهان هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده قابل استفاده‌اند.

 

به علاوه شما می‌توانید بسیاری از آن‌ها را به راحتی در باغچه منزل یا گلدان‌های خانگی خود تکثیر کرده و پرورش دهید. در ادامه به چند نمونه از پرکاربردترین و محبوب‌ترین گیاهان داروی ایران و جهان اشاره خواهیم کرد.

 

سنجد

 

سنجد یکی از گیاهان دارویی معروف و بومی آسیای غربی و مرکزی است. سه نوع درخت سنجد در دنیا وجود دارد که دو نوع آن به نام‌های هلاگنوس و هیپوفار در ایران وجود دارند.

 

برای ادامه مقالات با من رخشانی ۰۹۱۹۸۶۰۴۰۴۶ همراه باشید


مریم رخشانی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


گیاهان دارویی سیرنگ سمپاشی پهپاد کشاورزی

این مطالب را هم بخوانید!

چقدر از پهپاد کشاورزی می دانیم...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

بازار پهپادهای کشاورزی

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

کاهش هدر رفت محصولات

آیا میدانید کاهش هدررفت محصولات با استفاده از داده‌های کشاورزی هوشمند چیست؟ایا میدانید نقش کشاورزی هوشمند در هدر رفت محصولات چیست؟ نتیجه گیری: استفاده از داده‌های کشاورزی هوشمند می‌تواند به بهبود مدیریت مزرعه و کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی کمک کند. با پیش‌بینی دقیق‌تر نیازها و رصد بهتر شرایط محیطی...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116